"יש לה אלגנטיות של קיפוד: מבחוץ היא מלאה קוצים, חומה בצורה ממש, אבל יש לי הרגשה שבפנים היא רכה כמו הקיפודים, שהם יצורים קטנים, אדישים למראית עין, חיים בבדידות עיקשת ובעלי עדינות עצומה."
אלגנטיות של קיפוד / מוריאל ברברי.

המתיקות שבשכחה / קריסטין הרמל

"אווו, הוא ישן!", "מה עוד לא קראת?", "איך זה יכול להיות?" ועוד.
ואחרי שהורדנו את הנושא מסדר היום, או לפחות הנמכנו את להבות הזעזוע, על 
שכרגע סיימתי לקרוא ספר 'שכולם כבר קראו' לפני, אפשר להתקדם.


שוב אנחנו כאן?

זהו ספר 'קריסטין הרמלי' במהותו, שחוזר על עצמו ומזכיר ספרים אחרים שכבר קראנו, מבית מדרשה של אותה סופרת (אבל לא רק).
כן, התבנית הקבועה פועלת כאן היטב, כשנכדה בלתי מזיקה עד חביבה, נקלעת לחיפוש משפחתי היסטורי בעוד חרב אלצהיימר חדה, מרחפת מעל ראש סבתה האהובה ומאיימת על סודות המשפחה.

כמו בעולם הספרים, גם בזה של הסרטים, עלילת הספר הזה נוטה לאגף המוכר עד שחוק. כי למרות היותי חובבת קולנוע ממוצעת בלבד, הבזיקו לי בזכרון מספר סרטים שיכולים להוות ראי (איכותי פחות וגם יותר) לעלילתו הצפויה להחריד של הספר הזה.


אנחנו על המפה, היהודית

כמו בכל ספר שמכבד את עצמו (וגם בכמה שלא) נמצא כאן את הזוית היהודית.
תגליות מסעירות או פחות, מביאות אותנו לתקופת השואה כולל סיפורים מרחיקי לכת על שואת יהדות צרפת ופריז בפרט.
יש בזה טעם מצד אחד ומהצד השני, זה טיפה מאוס. כי אפילו כבת העם היהודי (ואולי רק משום כך), הספוט הקבוע שמחייב עיסוק בשואה היהודית, מרגיש לי לעוס עד מיותר. אולי להבא כדאי שניזכור כי העם היהודי לא המציא את שואת העמים והיו כאלו לפני שלנו וגם אחרי (אם כי לא פוטוגניות כמו שלנו, ככל הנראה).



פעמיים סוכר וחורים בהזמנה

"יש גם אהבה שמזדמנת לנו, לכולנו, אבל רק מעטים מאיתנו חכמים מספיק לראות אותה ואמיצים מספיק לקבל אותה. אהבה מסוג כזה יכולה לשנות חיים."

כן הנושא מר מתוק והסגנון אמריקאי ממוצע. זה כולל פגישות בין דוריות ומסר חזק, אחיד, יציב ובעיקר חוזר על עצמו במרץ, שמהותו 'אין כמו אהבת אמת', 'אהבת אמת', אהבת אמת' (וגיל הא רק מספר, גם).
בקיצור, תוכנו של 'המתיקות בשיכחה' הוא סוג של מקרה טביעה בביצת הבנאליות.


"אף פעם לא מאוחר מדי למצוא אהבה אמת", הוא אומר ומסתכל לי ישר בעיניים. "את צריכה רק לפתוח את הלב."

מעבר לשילוב המתכונים מעולמות הקונדיטוריה להיתפאר, העלילה כאן מעבירה מסרים מתוקים מדי, בדרכים שקשה לכנות אותן אחרת, מלבד 'דביקות'.

"כשאלוהים איחד בינינו, נעשינו שני חצאים של שלם אחד."

בין היתר מדובר בסיפור רב רושם וחורים, כשמלבד היותו מתוק מדי, הוא לא מחזיק את מימי ההגיון המתבקשים (ואולי הסוכרים יעשו כאן את מלאכת ההדבקה המתחייבת).



לא תודה, אכלתי בבית

אם עלילת הספר הזה לא תכנס לרשימת הדברים הזכורים לי, הרי שרשימת המתכונים שבו, תיכנס גם תיכנס. את אלה טרחתי לצלם ועם מעט מזל (והרבה סבלנות), אולי עוד אנסה גם לבצע.
בכל מקרה, אני מחבבת מתכונים או הסברים על גינון, בניה וכו, שמופיעים בטקסטים בהם לא ציפיתי למצוא כאלה. זה מרווח את הקריאה ובעיקר מכניס קצת עולמות אחרים אל בין השורות.
'שאפו' על זה, גב' הרמל, אם לא על דברים אחרים.


לאור תחושת 'פה כבר היינו', שהיא מכשרונותיה הגדולים של קריסטין הרמל, הייתי מסווגת את הספר הזה כ'ספר מילוי מקום וזמן' ומכירה בעובדה המעט מצערת, שלא ישארו לי ממנו זכרונות גדולים כשדרכינו יפרדו (קצת כמו אלצהייימר).

2 תגובות:

  1. אותי ממש עיצבן חוסר הבגרות והאחריות של הגיבורה, הופ בצרות הולכים לקחת לה את המאפיה, אז קודם כל, חותכים בהוצאות, מתקשרים בסקייפ לחו"ל ולא בטלפון יקר (יש עוד אופציות זולות לשיחות זולות שמתחרות בסקייפ) ושהיא טסה לפריס, עיר עם תחבורה ציבורית מושלמת, לא נוסעים במונית, מחיר מונית שם יקר. לא ישנים במלון מחפשים אכסניה, לא אוכלים בחוץ, לא קונים עוגות, הולכים לסופר וקונים קופסאות שימורים(הייתי טיילן תפרן שחרש את כל העולם). בקיצור לא אמין, והקטע של סבתא שלה שאחרי אלצהיימר חוזרת לשפיות, לא הגיוני. וגם סיפור אמיתי היה צריך לכלול כמה קטסטרופות, כמו, שכן לוקחים לה את הקונדיטוריה, והבת שלה נפצעת. והגרוש שלה תובע אותה או מכריז עליה כעל הורה מופרע, ולוקח את הילדה. לא הבנתי למה מדגישים שהבת זוג החדשה של השותף שלה היא פראחה בלונדינית? זה בנאלי להראות שגבר שויתר עליה, יחפש את האישה הכי פחות ראוייה. למה הוא לא עבר לגור עם שופטת מחוזית, או עם רופאה, או מדענית חלל.

    השבמחק
  2. אני רואה שהספר הזה הוציא ממך אגרסיות חבויות (ואולי לא :).
    לצערי, זה טיב החלק הארי של הז'אנר הרומנטי. מן טיפשות מתוקה, דביקה ומיותרת. כאילו אי אפשר לכתוב רומנטיקה בלי לצאת אידיוט או ליפול לקלישאות רדודות ובעיקר משומשות למשעי.
    אני מבינה אותך. ההבדל בינינו הוא שיש לי עבר של כאלה ואני כבר לא נוטה להתרגש.
    קריסטין הרמל, אליסון ריצ'מן ואחרות (יותר מאחרים), עשו קריירה ירודה מספרים דביקים שחוזרים על עצמם.
    באופן עקרוני, אני ממליצה בחום שלא לקרוא ספרים שקדם לקריאת גל התרגשות עד אבדן אשתונות של חבורת קוראים (ובוא נודה, בעיקר נשים) שביססו את דעתם על הספר באמצעות ביטויים בסגנון 'מדהים', 'מהמם', 'נדיר','אסור לפספס' וכו'.
    הכי נכון לקרוא חוות דעת של אנשים שאתה סומך על שיפוטם או שטעמם דומה לשלך ועוד יותר טוב, לקפוץ למים לבד ולפתח את היכולת לבחון ספרים שמתאימים לך.
    שיהיה בהצלחה :)

    השבמחק